Marktwerking wil zeggen dat meerdere aanbieders van een bepaald product of een bepaalde dienst met elkaar concurreren om de gunst van potentiële klanten. In het Eindhovens Dagblad stond onlangs een artikel dat de commercie ook oprukt in de dierenzorg. De oorzaak hiervan is de marktwerking maar in tegenstelling tot een vrije concurrentie wordt de consument in een houdgreep genomen. Er is geen vrije concurrentie maar de aanbieders bepalen de prijzen. Er worden enorme winsten gemaakt en deze winsten gaan naar beleggers, die een hoog dividend uitgekeerd krijgen.
Bij de dierenzorg zien we dat de onafhankelijke dierenarts er vrijwel niet meer is omdat praktijken in handen zijn gekomen van de zogenoemde “Private Equity-bedrijven”, zoals Evidentia. Vanuit de vrije marktwerking is het toegestaan om de prijzen fors te verhogen. Een boer zal de kosten en baten tegen elkaar afwegen voordat hij een beslissing neemt over een landbouwdier. Bij de gezelschapsdieren zoals honden en katten zullen hun baasjes er heel veel voor over hebben om hun zieke dier weer beter te maken, vaak tegen beter weten in.
Ook is de PTT vrijwel verdwenen omdat alles efficiënter en goedkoper moet. Een aantal jaren geleden was in ons dorp nog een postkantoor met een directeur en bij het zomeravondvoetbal kon men gemakkelijk een elftal formeren uit het aantal medewerkers. Op dit moment is er geen postkantoor meer en part time krachten brengen de brieven en pakketjes rond tegen een minimaal salaris.
Gelukkig kunnen we nu een Kerstboodschap en Nieuwjaarswensen per mail doorsturen. Dat is een stuk goedkoper want op een normale kerstkaart moet een postzegel geplakt worden van een euro en veertien cent. Als de kaart of andere post onvoldoende gefrankeerd is moet de ontvanger extra port betalen of men krijgt een klein geel briefje met de melding dat het pakket niet voldoende gefrankeerd is. Men kan dan tegen kosten de post ophalen in een postagentschap, meestal in een winkel gehuisvest.
In het liedje: “Please Mr. Postman” vragen de Carpenters om een briefkaart maar misschien is het beter om al die dure gefrankeerde kaarten gewoon terug te sturen zoals Elvis ooit heeft gezongen: “Return to sender”!