Muziek uit tienerjaren blijft heel leven hangen’

Mari (79) duikt in ontstaan rock-‘n-roll en geeft er les over

Hans van de Ven, Eindhovens Dagblad 4 september 2024

Als viroloog raakte hij besmet met het muziek-virus. Mari van Berlo (79) ontdekte dat muziek-stromen samenkwamen in het werk van Elvis. Over dit ontstaan van rock-‘n-roll geeft hij een cursus bij de Volks-universiteit Helmond.

Tienduizend lp’s staan gerangschikt in wandkasten. Daarnaast bakken vol singletjes. “het is mijn hobby geworden. Ik ben wat platen gaan verzamelen en dat loopt dan uit de hand”. Er hangen historische concertposters aan de wand. Daarop is ook de uitspraak van “The King” geschilderd. En natuurlijk staat er een jukebox: “Dit is mijn muziekpaleis”, zo omschrijft Mari van Berlo zijn hobby ruimte.

Hij houdt van muziek en vertelt er ook graag over. Daarom geeft Van Berlo de cursus. “Op een gegeven moment is dat een drang die in je zit”. Zo verzorgde hij al lezingen over muziek en emoties. “een tijdje terug nog bij een inloophuis voor mensen met kanker en hun naasten in Waalwijk. Dat maakt altijd veel los. Ik maak een vertaalslag naar vroeger. Zo rond hun zestigste grijpen mensen terug naar de muziek uit de periode dat ze 15 tot 20 jaar waren. De liedjes uit de tienerjaren blijven een heel leven hangen”.

Geboren in 1944 viel die periode voor Van berlo aan het eind van de jaren vijftig en begin jaren zestig. Toen de muziek uit Amerika vooral in vertaalde versie te horen was. Zo werd Wake up, little Suzie hier Willem wordt wakker. De jonge Mari kocht zijn eerste singletje , van Fats Domino, bij Van den Crommenacker. Dat was toen dé “platenwinkel van Gemert”.

Hij komt naar eigen zeggen uit een echte muziekfamilie. “Mijn Ome Toon Reijnders was een muzikale komiek en ging bruiloften af. Ik was kind aan huis bij hem. Elke zaterdag ging ik daar naar de radio luisteren. Dan hoorde ik Chris Howland zingen bij “Music aus Studio B”. Hij bracht Duitse versies van Amerikaanse song. En op Radio Luxemburg een kwartietje in de week Elvis”. Ik wilde zelf ook graag gitaar gaan spelen, maar mijn moeder zei “Wij horen niet bij dat kermisvolk….”

De naam Elvis is gevallen. Van Berlo bewondert Presley. “Ik heb niet alle lp’s van hem, maar wel een groot deel, tussen de 300 en 400”. Volgens hem speelde Elvis een grote rol in de geschiedenis van de rock ’n roll. “Je had in Amerika allerlei muziekstijlen: jazz, blues, hillbilly, folk, country”, somt hij op. “in de muziek van Elvis kwam alles samen. Die mixt het”

Elvis vormt daarom het sluitstuk van zijn cursus die uit drie bijeenkomsten bestaat. Ik begin in 1900 en eindig in 1950”. Heel wat muziekfragmenten passeren tijdens zijn uitleg de revue. Als een ware Leo Blokhuis gaat hij terug naar de herkomst van de nummers die later in allerlei coverversies een ander jasje krijgen.

Van Berlo kwam vanwege zijn werk regelmatig in de VS. “daar ging ik me verdiepen in de Amerikaanse geschiedenis en ook die van de muziek”. Hij bezocht Nashville, Memphis en New Orleans, steden met een rijke historie op het gebied van respectievelijk country, soul/blues en jazz. Ook was hij een paar keer op Graceland, bij het huis van Elvis.

Opvallend genoeg noemt hij als meest favoriete nummer geen song van “The King”. Dat is “Into my Arms” van Nick Cave. Over emoties gesproken. En die gitaar? “Die is er nooit gekomen”.