Pluggers proberen een dj of radiostation om te kopen om een bepaalde song of een –bepaalde – vaak een aankomende of juist in de vergetelheid geraakte – artiest meer te draaien om daarmee de bekendheid op te vijzelen. Een mooi voorbeeld hiervan is Willem O’Duys, die meer dan dertig jaar op zondagmorgen in zijn radioprogramma Muziekmozaik bepaalde liedjes of artiesten de hemel in prees. Op maandagmorgen stormden de luisteraars naar de muziekwinkel om die speciale opname te gaan kopen.

Vele kranten gebruiken koppensnellers, die speciale teksten boven een artikel zetten om de aandacht te trekken. Zo ben ik getroffen door de kop van een onzinverhaal in Story: “Verdrietig nieuws: groot verlies voor Bibi Breijman en Waylon”. Zulke verhalen willen alleen maar media-aandacht en zijn natuurlijk goed voor de bekendheid van de artiesten.

In het ED stond onlangs een verhaal van de compleet aan lager wal geraakte Hans de Booij, die vooral bekendheid heeft gekregen met zijn hit “Annabel”. Hij heeft genoten van het leven maar is daarna diep gevallen. Door dit krantenartikel zal Hans  binnenkort met Annabel wel weer geld gaan verdienen..

Een nieuwe manier om aandacht te trekken zijn de Songinfluencers, die met simpele middelen, zoals een filmpje op TikTok,  Instagram en You Tube veel aandacht kunnen genereren. Dat is meerdere malen gebeurd met het succesalbum: “Rumours” van Fleedwood Mac uit 1976. Rumours is een muzikale soap, die door nieuwe generaties telkens weer herbeleefd wordt. Toetsenist Christine McVie had ruzie met bassist John McVie en zangeres Stevie Nicks lag in scheiding met Lindsey Buckingham. De frustratie en woede werd echter omgezet 18-karaatsliedjes zoals “Dreams” en “Go Your Own Way”. Rumours komt waarschijnlijk binnenkort voor de vierde keer in de Billboard 200 terecht gekomen en er zijn al meer dan 40 miljoen versies van verkocht.

Een mooi voorbeeld van een remix is de versie van Junkie XL van “A little less conversation” van Elvis Presley uit 1968, die in 2002 weer op alle hitlijsten terecht kwam.