In Nederland is de fiets niet alleen een populair vervoermiddel maar het is ook een lifestyle product geworden. Opvallende voorbeelden hiervan zijn de bakfiets van hoogopgeleide tweeverdieners met kinderen, mountainbikes voor de sportievelingen en de e-bikes voor ouderen. Mijn eerste fietsje kreeg ik toen ik zes jaar oud was en bij het oefenen holde mijn vader achter mij aan en moedigde mij luidkeels aan. Ik reed doodsbang op goed geluk vooruit en bij het omkijken boorde ik een gat in de heg van de buurman. Bij de eerste grote fiets stak ik een been onder de stang om de trapper aan de andere kant te bereiken. De fiets hing helemaal schuin maar ik ging vooruit. Het zadel werd echter op de laagste stand gezet en houtblokken werden op de trappers gemonteerd omdat de afstand tot de trappers nog te groot was. Trots als een hond met zeven staarten was ik, toen ik als tiener een fiets met derailleur kreeg. Een bromfiets heb ik nooit gehad maar toen ik beter in de slappe was kwam te zitten heb ik een motor gekocht en natuurlijk een rijbewijs gehaald.

Het credo van een motorrijder is altijd: verdedigend rijden en dat betekent dat men op een kruispunt altijd voorzichtig moet zijn, zelfs al heb je voorrang moet je toch rekening houden met het verkeer van links, je weet maar nooit…… Men moet ook een plaats verwerven op de rijweg en een motorrijder moet op driekwart van zijn eigen weghelft rijden zodat hij niet zondermeer gepasseerd kan worden. Opletten op putdeksels want bij het remmen kun je daar onderuitgaan met de motor.

Nu is er een nieuwe rage: de e-bike, een tussenvorm van een fiets en een bromfiets. Bijna een op de drie nieuwe fietsen is een e-bike en het bekendste merk is de “ikwildood-fiets”. Voor de meeste ouderen zijn e-bikes n.l. te zwaar en gaan veel te hard!  Ik ben al meerdere keren van de weg gereden door enkele grijze duiven die  met een air van “de weg is van ons” en “gosandekant” mij laatdunkend passeerden. Van verdedigend rijden hebben de meeste ouderen nog nooit gehoord en vaak nadert men met grote snelheid een kruispunt. De handelingssnelheid is op latere leeftijd minder en de auto, motor of fiets die van rechts komt, worden door de e-bike basters daardoor pas later opgemerkt.   

Het is komend voorjaar opletten geblazen in Nederland Fietsland!!!