Mari van Berlo is moleculair bioloog en na 35 jaar is hij met zijn vrouw weer teruggekeerd in Gemert.  Op de verhuiskaart  stond: Waar we eens hebben leren lopen, willen we ook oud worden. In tegenstelling tot zijn muzikaal getalenteerde familie zoals Piet en Gerard Reinders (neven) en Janus “Slaai” (neef van zijn moeder) heeft hij nooit een muziekinstrument in handen gehad. Wel heeft hij een van de grootste vinylcollecties in Gemert-Bakel.

De eerste kennismaking met muziek

Mari van Berlo vertelt: “Mijn eerste ontmoeting met muziek was traumatisch, op de lagere school moest ik staande op een stoel voor de klas een liedje zingen. Met mijn kin op de borst en tranen in mijn ogen weigerde ik ook maar een noot los te laten. Ik kreeg  een vijf op mijn rapport!”

Als tiener kwam de eerste echte kennismaking met  muziek via Radio Luxemburg en Musik aus Studio B van Chris Howland, waar de nieuwste Amerikaanse hits gedraaid werden.

Functie van muziek

Muziek is vooral functioneel belangrijk bij rouw en trouw. Vrolijk word je van “Lang zal hij/zij leven”. Triest is de muziek bij begrafenissen zoals bij een 18 jarige neef. In het bijzijn van zijn vrienden werd “Stairway to Heaven” gedraaid van Led Zeppelin. Zo ontzettend verdrietig. Bij mijn afscheid mag best “Junge kom Bald Wieder” van Freddy gezongen worden.

Ik heb een uitgebreide vinyl collectie en ben behalve met de muziek vooral bezig met de teksten. Zo is het grappig dat in de jaren vijftig  “Three Steps to Heaven” van Eddy Cochran door de ouderen werd betiteld als herriemuziek met een waardeloze tekst: “Step one, you find a girl you love, Step two, she falls in love with you, Step three, you kiss and hold her tightly”.

Ontzettend zoet als de vergelijking getrokken wordt met “Paradise  by the Dashboard Light” van MeatLoaf in de jaren zeventig. De bovenstaande handelingen  weergegeven worden in de vorm van een honkbal verslag, zoenen (eerste honk), borsten aanraken (tweede honk), geslachtsdeel aanraken (derde honk). Vlak voor de thuisplaat (!) onderbreekt Ellen Foley echter het honkbalverslag  omdat ze eerst wil weten of deze lieverd wel “tot het eind der tijden” van haar zal blijven houden.

SUN periode

Liedjes van Elvis uit zijn SUN periode, hebben een belangrijke rol gespeeld in mijn leven. Milkcow Blues Boogie, heb ik vaak gebruikt bij het introduceren van veranderingsprocessen. Elvis begint  met een versie uit de jaren dertig, sloom, langzaam en stopt na enige tijd de muziek met de woorden: “Hold it fellows, that don’t move me. Let’s get real, real gone for a change” en daarna gaat hij verder met  een swingende versie.

Single Memory

Hij besluit: Mijn single memory  is  “I Got Stung” van Elvis. De tekst begint met: “Holy smoke, A land sakes alive! I never thought this could happen to me”. Vrij vertaald:  Hemeltje lief, dat ik dit nog mee mag maken. Daarna gaat het liedje swingend verder met “I got stung by a sweet hony bee”. Bij iedere belangrijke blije gebeurtenis heb ik dit liedje in gedachten.  

Melancholie

In een melancholische bui luister ik het liefst naar Chet Baker, Leonard Cohen,  Joni Mitchell, de Belg Willem Vermandere en de American Recordings van Johnny Cash.

LP Memory

Mijn LP memory is “Mad Dogs and Englishman” van Joe Cocker en met “With a little help of my friends” durf ik nu wel mee te zingen.

Bernard Janssen: Gemerts Nieuwsblad 19 mei 2017